Naamsbekendheid van opera’s vergroten onder jongeren

Opera lijkt een vorm van theater dat exclusief bestemd is voor een ouder publiek. Toch hoeft dat niet zo te zijn, mits er rekening wordt gehouden met moderne technieken en mogelijkheden. Neem bijvoorbeeld een Google Cardboard, een eenvoudige manier om Virtual Reality beelden te bekijken en 360 graden video’s te zien. Door een opera te combineren met een Cardboard 360 graden video registratie heb je plotseling een ware trekpleister voor jongeren.

Musical of opera?

De musical is jarenlang helemaal niet populair geweest. Toen kwamen er producties als de Phantom of the Opera, Cats en Rent die wel een succes bleken bij een groot publiek. Zelfs comedy films als Hairspray en The Producers bleken grote hits op Broadway. Opera is momenteel minder populair onder jongeren, de drie tenoren zijn ondertussen ook al een paar generaties oud. Opera is ideaal voor een VR ervaring zoals met een Google Cardboard, deze nieuwe technologie kan de naamsbekendheid van opera’s onder jongeren vergroten. Het verschil tussen opera en musical is niet zo groot, je moet alleen de jongeren kunnen overtuigen dat een opera helemaal niet zo zwaar op de hand hoeft te zijn als vaak gedacht wordt.

Cardboard in India

Films met muziek zijn in India heel normaal, om de haverklap barsten acteurs in zang en dans uit. De moderne opera kan veel leren van het musical succes in India. Kijk bijvoorbeeld naar Baahubali 2. Deze titel is in het Westen niet echt bekend, in India is het een waar fenomeen. Zeker omdat er bij deze film een speciale Virtual Reality versie is gemaakt die door het hele land te zien is In VR theaters. Om de film te promoten is er een speciale Baahubali 2 Google Cardboard uitgebracht, een VR headset met bedrukking waar je een promotiefilm kunt bekijken. Dit blijkt een zeer effectieve methode om musical films te promoten, daarnaast beleef je een musical ook veel beter in 360 graden.

The Lion King

De muziek in The Lion King, een tekenfilm van Disney, leent zich uitstekend voor een grootse musical voorstelling. Daarom hebben ze van deze film een live versie voor het toneel gemaakt, met dezelfde muziek en een artistieke choreografie om de getekende beelden in het theater op te voeren. Om deze musical naar een jong publiek te brengen hebben ze één nummer opgenomen met meerdere 360 graden camera’s, je kunt de video bekijken met een Google Cardboard VR bril. Het lijkt alsof je op het podium staat, je kunt om je heen kijken en de sfeer van het theater proeven. Deze aanpak is ideaal voor opera voorstellingen in 360 graden. Jongeren houden van VR toepassingen, met opera in VR wordt een klassieke theatervorm bekend gemaakt bij een geheel nieuw publiek.

VR opera voor jongeren trekt volle zalen

Het is moeilijk een opera te vertalen naar een filmopname, met 360 graden video door een Google Cardboard kun je jongeren laten zien hoe indrukwekkend opera kan zijn. Het is zelfs mogelijk de Cardboard te bedrukken met bijvoorbeeld de naam van het theater, of van de opera. Zo vergroot je de naamsbekendheid van opera onder jongeren met behulp van moderne technologie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *